Etusivu Arkisto Toimitus Haku Tilaus Yhteistyössä Elintilaa!-kirjoituskilpailu In English
 
  Pääkirjoitus 5/2007

Aikakauslehti
www-artikkelit

Oulun kaupungin pimeät kerrokset

Tämän vuoden ensimmäisessä pääkirjoituksessa esitin manifestina, että kunnallinen tuki teatterille on Oulussa lakkautettava. Jos joku luki kahdeksan askeltani tarkkaan, saattoi huomata, että julistus oli erittäin kulttuurimyönteinen. Kannustin teatteria ja media-alaa rakentamaan yhteistä klusteria, johon kuuluisi teatterin, elokuvan ja musiikin tekijöitä. Kuvasin tilannetta, jossa klusterin toiminta saavuttaa uskottavat mitat ja se houkuttelee asiakkaita myös ulkomailta toteuttamaan sisältötuotantoja Ouluun.

Oulussa on vahva toimija, Pohjoinen elokuva- ja mediasäätiö POEM, joka vuosien määrätietoisen työn kautta on saanut aikaan paljon. Nyt on aika lisätä puhtia ahjoon. Takoa tulipunaista rautaa.

Lordin Dark Floors -elokuvan maailmanensi-iltaa on ehdotettu järjestettäväksi Oulussa. Tapahtumaa voitaisiin käyttää huikeana mediaklusterin markkinointinäytöksenä. Paikalliset toimijat voisivat kertoa kuinka elokuva Oulussa tehtiin, kuinka tuotanto ja casting järjestettiin, kuinka kaikki pelasi. Mainetta on saatettu saada jo ilman ensi-iltaakin. Jos ensi-iltaa ei järjestetä julkisen nahkeuden takia, hankittu maine voidaan menettää.

Kaupungin taholta on kommentoitu, että tällaiselle markkinointitapahtumalle ei voida suunnata julkista tukea. Lausunto on saattanut vääristyä matkalla, mutta jo tuonsuuntaisena se paljastaa, että Oulun kaupungin markkinointiosaaminen on alkeellisella tasolla. Eri asia on se, jos markkinointibudjetti on niin pieni, että rahaa ei yksittäiseen tapahtumaan riitä. Vähintään pitäisi kuitenkin ymmärtää, että Oulun kannalta kyse ei olisi elokuvan markkinoinnista, vaan Oulun!

Ikävä kyllä kaupungin kommenttien takana haiskahtaa perioululainen ajatus ja tapa toimia. Jos joku on jo menestynyt (kuten tässä tapauksessa Lordi), ja elokuvankin voi odottaa saavan melkoisesti katsojia, niin johtopäätös on: noille ei enää lisää! Jos kyse olisi elokuvan tuotannon tukemisesta, ajatuksen voisi ymmärtää. Mutta markkinoinnin ammattilaiset ovat yleensä sitä mieltä, että laaja levikki on markkinoijalle arvokkaampi kuin pieni levikki.

Voi olla, että Kaltion ilmestyessä asia on jo loppuun käsitelty. Voi myös olla, että jotain on opittu. Valitettavan usein oppi näistä asioista hankitaan takaperin. Ja toivotaan että ehkä ensi kerralla...


Antti Leikas