Etusivu Arkisto Toimitus Haku Tilaus Yhteistyössä Elintilaa!-kirjoituskilpailu In English
 
  Acid Cinema, oululainen pienelokuva, Protocop

Aikakauslehti
www-artikkelit

elokuu 2004 

    Acid Cinema – oululaista indie-elokuvaa       

 

  

 

 

 

Teksti: Heikki Kortti       
Kuvat: Acid Cinema / Antti Kolivuori       

 

Viisi miestä käkättää ja         
tuijottaa tietokoneen         
ruutua studion virkaa        
toimittavassa oululaisessa        
kerrostalokolmiossa. Acid        
Cineman Protocop-elokuvaa        
ollaan jälkiäänittämässä.        
Pöydillä lepää kivettyneitä        
pitsanjäänteitä sekä tyhjiä        
kalja- ja limonadipulloja.       

Jussi Lehtonen ja Heikki Pura        
editoivat elokuvan ääniraitaa        
tietokoneella. Acid Cineman        
   henkilöt kavereineen tekevät        
kaiken itse: käsikirjoittavat,       
ohjaavat, kuvaavat, valaisevat,      
 
äänittävät ja näyttelevät.       

Acid Cinema on saavuttanut kulttisuosion Oulun ulkopuolellakin marginaaliyleisön keskuudessa nettijakelun ja televisioesitysten myötä. Uudesta elokuvasta on tekeillä DVD, jolla ryhmä laajentaa näkyvyyttään entisestään. Acid Cineman tuotantoja esitettiin aiemmin edesmenneessä Moontv:ssä, nyt jakelu on siirtynyt lähes kokonaan Internetiin.

Ohjaaja-näyttelijä Matti Jatkolan ääntä tarvitaan dialogin jälkiäänitykseen, ylimääräiset katsojat komennetaan keittiöön. Acid Cineman perustajajäsenet Juha Penttinen ja Antti Kolivuori istuutuvat olohuoneen sohvalle.

Kolivuori ja Penttinen alkoivat tehdä elokuvia vuonna 1989, kun Kolivuori hankki Hi-8-kameran. Sen jälkeen kaverukset ovat tehneet ystäviensä avustamina lukuisia elokuvia verisimmistä splatter-tuotannoista humoristisiin vinjetteihin ja vinksahtaneisiin parodioihin.

Aikaisemmin mukana ollut JD Sorvari vastaa nykyään Acid Cineman www-sivuista osoitteessa www.acidcinema.net. Acid Cinema -nimellä ryhmä alkoi toimia vuonna 1999, kun "editointijedi" Jaakko Huovinen liittyi mukaan ryhmään.


Protocop
kertoo tarinan kovapintaisesta poliisista, joka koneistetaan huipputekniikan avustuksella haarniskoiduksi ja raskaasti aseistetuksi superlainvalvojaksi. Protocop on ensimmäinen Acid Cinema -produktio, jonka jälkituotanto on ulkoistettu. "Hollywood-tuotanto", Penttinen myhäilee.

Kolivuori kertoo, että Protocopin budjetti on ollut noin 20 euroa, mikäli ryhmän käyttöön jo aiemmin hankittuja kameroita ei lasketa mukaan. Jopa nauhat käytetään moneen kertaan kustannusten minimoimiseksi. Acid Cinema tekee tuotantonsa talkoohengellä.

Protocopissa Penttinen on toiminut apulaisohjaajana ja toisena käsikirjoittajana sekä näytellyt tapojensa mukaan useampaa roolia. Kolivuori on toteuttanut elokuvan videoefektit, ollut mukana leikkaamassa sekä erityisesti näytellyt elokuvan pääosan koneistettuna Protocop-poliisina.

Ohjaaja Jatkola löytyi Oulun kulttuurin ja tekniikan oppilaitoksen Pikisaaren toimipisteen videolinjalta, missä myös Penttinen opiskelee. Alun perin käsikirjoittajan apulaisena mukaan lähteneen Jatkolan rooli kasvoi vähitellen myös näyttelemiseen ja ohjaamiseen. Ryhmän jäsenten mukaan Jatkola esittää "kaikista paskamaisinta jätkää koko elokuvassa". Jatkolalla on aiempaa kokemusta näyttelemisestä Acid Cinema -tuotannoissa, sillä hänellä oli rooli "tosi vihaisena jätkänä" vuonna 2001 valmistuneessa Juoppojen Sodassa.

Protocop kuvattiin viidessä päivässä, kuusi tuntia joka päivä. "Aika rauhallista", kuittaa Jatkola. "Ei ollut niin nuukaa valojen ja sen sellaisten suhteen." Studiokuvaukset tehtiin Pikisaaressa ja muina kuvauspaikkoina käytettiin Oulun keskustassa sijaitsevaa parkkitaloa sekä Toppilaa. "Second unit oli Toppilassa", nauravat Penttinen ja Kolivuori. Jatkolan mukaan Acid Cineman aiemmista produktioista tuttu kotivideofiilis säilyy Protocopissa vahvasti mukana, mutta leikkausrytmissä, kuvakulmissa ja valaisussa tavoiteltiin "jotain vähän kunnianhimoisempaa". Myös Kolivuoren videoefektit ovat niin muun porukan kuin hänen itsensä mukaan "parhaat tähän mennessä".

Alun perin Protocopin kestoksi kaavailtiin viittä minuuttia, mutta lopulta mitta kasvoi 18 minuuttiin. Vaikka yksittäiset tuotantovaiheet on tehty kerrallaan verraten nopeasti, on koko prosessi kestänyt jo kaksi vuotta. "Nyt on jäljellä enää ääni, loppumiksaus, DVD-masterointi ja esityspaikan hankkiminen", Penttinen summaa. "Älä laita siihen mitään aikataulua, sillä silloin se ei ainakaan pidä." Tavoitteena on saada elokuvan ensiesitys oikeaan teatterisaliin, vaikkapa Nukulle.

Moontv-kaapelikanavan mentyä konkurssiin kesällä 2003 Acid Cineman kotisivut ovat jääneet tuotantojen tärkeimmäksi jakelukanavaksi. Penttinen myöntää tilanteen olevan hankalan pienelokuvantekijöille. Suosittu Pixoff-verkkosivusto ei ole Acid Cineman mieleen, koska Pixoffin jakelemia pienelokuvia ei saa ladata vapaasti omalle koneelleen, vaan ne pitää katsoa nopean nettiyhteyden yli. Pixoffia suositeltavampana nettiyhteisönä Acid Cinema pitääkin tamperelaisen tuotantoryhmän ideoimaa ja ylläpitämää, mutta riippumatonta Findieleffat.org-foorumia, jossa elokuvien tekijät ja katsojat kirjoittavat ja keskustelevat kaikesta pienelokuviin liittyvästä. Ryhmien välinen solidaarisuus leimaa suomalaista pienelokuva-alaa muutenkin: Acid Cineman www-sivuilta löytyy kattava kokoelma linkkejä 69 muun kotimaisen pienelokuvaryhmittymän sivuille.


 

 

Viimeaikaisista Acid Cineman tuotannoista Penttiselle läheisimpiä ovat Protocopin lisäksi mustavalkoiset elokuvat Uni ja Lahja. Mustavalkoisena kuvattu Uni kertoo unettomasta yöstä yksinäisessä kerrostaloasunnossa varsin hienovaraisesti mutta tehokkaasti. Uni on saamassa tavallaan jatkoa, sillä suunnitelmissa on tehdä kaksi muuta vastaavanlaista mustavalkoista, äärimmilleen pelkistettyä ahdistustarinaa.

Lahja sen sijaan on monessa mielessä Unen vastakohta: kovaotteinen trilleri, jossa seurataan ninjojen, lahjavarastonttujen ja joulupukin räjähtävää kohtaamista talvisessa maisemassa. Penttinen muistelee elokuvan tekoprosessia: "Lahja kuvattiin joskus myöhään talvisena perjantai-iltana ex tempore, ja oli niin kylmä että tee jäätyi kuppiin."

Kun Renny Harlinin Mannerheim-elokuvaprojekti tulee puheeksi, nousee esiin idea yhtä aikaa julkaistavasta Acid Cineman Mannerheimista. "Ei kun julkaistaan se ennen Rennyn leffaa", innostuu Penttinen. "Voidaan sanoa että meillä oli alkuperäinen." Penttinen ja Kolivuori alkavat mallata päähenkilön naamavärkkiä, jonka keskeiseksi elementiksi nousee koppalakin narun kireälle pingottama pystynenä. Molemmat häviävät hetkeksi omaan hekottelevaan mielikuvitusmaailmaansa.

Koska Acid Cinema kuvaa usein julkisilla paikoilla ulkosalla, herättävät omituiset asut sekä maskeerausefektit helposti ohikulkijoiden huomion. "Morbidity 1:ssä on kohtaus, jossa hakataan mummoa. Kuvattiin sitä Ruskossa tiellä ja juuri kun oltiin hakkaamassa mummon päätä kirveellä poikki, ohikulkeva auto pysähtyi ja toinen auto ajoi sen perään." Kuvausryhmä ei jäänyt selvittelemään kolarin jälkiä, vaan otti jalat alleen.

Morbidity 2:ta kuvattaessa tarina vaati aidonnäköisen muovisäkkiin käärityn ruumismytyn heittämistä sillan kaiteen yli. Säkki olikin luultua raskaampi, joten näyttelijöillä oli hankaluuksia vivuta sitä kaiteen toiselle puolelle. Ohiajava auto pysähtyi kuvausryhmän vierelle kesken prosessin, ja sisältä kuului hätääntyneellä äänellä: "Elekää tehkö pahhaa!"

Sekä Kolivuori että Penttinen ovat paitsi elokuvantekijöitä, myös innokkaita elokuvaharrastajia. Penttinen listaa kaikkien aikojen kahtena parhaana elokuvana edesmenneen Stanley Kubrickin Eyes Wide Shutin ("paras elokuva mitä on koskaan tehty, ehdoton ykkönen") sekä David Lynchin Eraserheadin ("se on niin omanlaisensa").

Acid Cineman ydinryhmään pitkään kuulunut Jaakko Huovinen on muuttanut Tampereelle ja ehtii olemaan nykyään vähemmän mukana yhteisissä produktioissa. Webmaster JD Sorvari on uskontotieteen kandidaatti, ja Kolivuori tekee päätyötään oululaisessa ohjelmistofirmassa. Elokuvasta on muodostumassa ammatti vain Jatkolalle ja Penttiselle. Jatkola on valmis medianomi, ja Penttisen tavoitteena on saada piakkoin media-assistentin tutkinto. Ryhmän vahvasta huumorihengestä huolimatta Acid Cineman asenteesta paistaa sekä aito innostus elokuvanteosta että vuosien työn mukanaan tuoma kokemus ja asiantuntemus.

Äänenkäsittelyurakka alkaa olla tältä illalta lopuillaan, ja Acid Cineman miehet suuntaavat kotia kohti. Mitä ryhmä aikoo tehdä Protocopin valmistuttua? Penttinen tietää: "Kyylät 2 saattaa tulla tänä kesänä. Kuvausryhmä on jo valmiina. Laitetaan sille nimeksi ´Rokan kosto´."

 


Filmografiaa:


Uni (2003): Darren Aronofsky -vaikutteinen mustavalkoinen teos unettoman ihmisen ahdistuksesta kirkkaiden äänten ja valojen puristuksessa.


Lahja (2002): Ninjoja, joulupukki, valkoista pulveria, tonttuja, aseita. Japanilaisvaikutteinen ja kovaotteinen action-elokuva talvisessa suomalaismaisemassa.

Kirjastolaulu (2002): Idyllisesti alkava, mutta sekunti sekunnilta hektisemmäksi käyvä tuokio tutun kulttuurilaitoksen helmassa ja liepeillä. Erinomainen musiikkitausta.

Juoppojen Sota (2001): Hämmästyttävä klassikkoelokuvan uusinta. Eeppinen tarina Rajakylän ja Länsi-Tuiran vähäosaisten ja juopuneiden suuresta välienselvittelystä.


DJ Jonde (2000): Maanista värifiltterin ja vapaiden kuvakulmien juhlaa, jossa lähiöasuntoon keikalle tilattu kiertävä DJ (Penttinen) joutuu palvelemaan eriskummallista asiakasta (Kolivuori). Jatko-osa DJ Jonde 2 (2001)

Juhla Moka (1999): Lyhyt, varoittava valistuselokuva liiallisen kahvinkäytön vaaroista. Pääosassa kupillinen sumppia.

Planet of the Bouncers (1999): Scifiklassikon modernisoitu versio, jossa galaksin ulkopuolelle lähetetty kosmonautti (Kolivuori) palaa takaisin Maahan. Kolivuoren ja Penttisen tupla- ja triplaroolit brutaaleina apinamiehinä sekä autenttisen postapokalyptinen kuvausjälki ovat elokuvan loisteliainta antia.


www.acidcinema.net

 
Heikki Kortti