Etusivu Arkisto Toimitus Haku Tilaus Yhteistyössä Elintilaa!-kirjoituskilpailu In English
 
  Ylitämme rajan

Aikakauslehti
www-artikkelit

Rajalla

YLITÄMME RAJAN

Kuva ja teksti: Jussi Vilkuna Sunnuntai 22.6.2003

Tänään aukaisemme EU:lle uuden pohjoisen ikkunan. Ylitämme ensimmäisellä henkilöjunalla Vartiuksessa Suomen ja Venäjän välisen rajan.

Olemme saapuneet yön aikana Lietmajärvelle. Syömme ravintolavaunussa aamupalan, jonka jälkeen siirrymme Lietmajärven aseman edustalle järjestettyyn vastaanottoseremoniaan. Naiskuoro ja kahden tytön hanuriyhtye esiintyvät. Viralliset tahot puhuvat ja vuorollaan kaikki saavat todistuksen siitä, että ovat olleet mukana ensimmäisessä henkilöjunassa, joka on kulkenut Kotskoma – Lietmajärvi -rataa pitkin.

Myös Kostamuksessa on vastaanottotilaisuus asemarakennuksen edessä. Kuunneltuamme puheita ja pari musiikkiesitystä siirrymme busseilla kulttuuritaloon poliisiauton aukaistessa tietä valot vilkkuen. Junan taiteilijoiden esitysten jälkeen kostamuslainen nuorten tanssiryhmä esittää orientaalisen haaremikuvauksen. Mahdammekohan olla konsertissa vai yökerhossa?

Lähdettyämme Kostamuksesta venäläiset tullimiehet aukovat mattojen alla olevia teknisiä tiloja. Juna tutkitaan läpikotaisin. Pääsihteeri Ulla Kuukasjärveä ja tuottaja Tomi Ahoa jännittää, pääsemmekö rajan yli. Huolestuttaa myös, miten käy junassa olevalle näyttelyvaunulle? Joudummekohan jättämään vaunun Venäjän puolelle?

Säännöllistä henkilöliikennettä Suomesta Venäjälle on vain Helsingin ja Pietarin välisellä radalla. Rautatieyhteys Venäjälle on myös Imatralta, Joensuusta, Vartiuksesta ja Sallasta. Tosin välirauhan aikana rakennettu Sallan rata on vuosien myötä muuttunut kulkukelvottomaksi, sillä rataa ei koskaan avattu liikenteelle.

Sekä Imatralta että Joensuusta on viime vuosina ajettu henkilöjunalla Venäjälle. Imatralta järjestettiin vuodesta 1998 lähtien vuoteen 2001 asti kesäisin turistijunamatkoja Karjalan tasavaltaan. Suomalaiset rautatieharrastajat ovat myös ajaneet muutama vuosi sitten junalla Joensuusta Värtsilän kautta Petroskoihin.

Ihan tarkkaan ottaen emme ole ensimmäiset, jotka junalla ovat Vartiuksen rajan ylittäneet. Kostamuksen valmistumisen aikaan 1980-luvun alussa Kekkonen ajoi esikuntineen ja tiedotusvälineiden edustajien kanssa junalla Vartiuksesta Kostamukseen vihkiäisjuhliin ulkoministeri Kosyginia tapaamaan. Junakuljetus järjestettiin käytännön syistä, koska tieyhteys oli huono. Tällä Kekkosen erityisjunalla ei voida kuitenkaan sanoa olevan henkilöliikenteen avaavaa vastaavaa symbolista merkitystä kuin kulttuurijunalla on.

Juna on seissyt Venäjän puolella rajaa jo viisitoista minuuttia. Venäläiset rajavartiomiehet kävelevät ulkona hitaasti, välillä toiseen, välillä toiseen suuntaan. Molempien maiden tullien, rajavartiolaitosten ja liikenneministeriöiden lupien pitäisi olla kunnossa.

Nytkähdämme liikkeelle. Hetken kuluttua olemme jo Suomen puolella Vartiuksen raja-asemalla. Ystävät - Sanna Lappalainen ihan ikkunan vieressä - heiluttavat ulkona käsiään.

Vanhempi rajavartija Matti Pulkkinen tarkistaa passit nopeasti, minkä jälkeen saamme luvan laskeutua ratapihalle. Täältä junaan astuu suomalaisten taiteilijoiden pääryhmä. Morjestan sarjakuvataiteilija Ville Rantaa sekä Fiinu, Aino ja Elina Nuortimoa. MTV:n kameramies ja toimittajat kiertelevät junassa. Tervetuliaispuheet pidetään muutaman sadan metrin päässä olevan Raja-Kontti-baarin pihalla. Juri Andrejev Petroskoin nukketeatterista esiintyy koskettavasti 50 vuotta vanhalla nukella. Illalla joensuulainen Tuhatkauno-niminen yhtye soittaa ravintolavaunussa ja me tanssimme.