|
Kirjoittaja
on suomalais-ugrilaisten kielten tutkija
Helsingin yliopistossa ja vapaa kirjoittaja.
Hänellä ei ole mitään
yhteyksiä uusoikeistolaisiin liikkeisiin
ja hän sanoutuu irti kaikenlaisesta
rasismista.
|
Viime
Kaltiossa (2/03) Aslak
Aikio tarttuu kiinnostavaan aiheeseen kirjoittaessaan
Saksan kolmannen valtakunnan roolista eläinoikeustaistelun
edelläkävijänä. Hänen kirjoituksensa
keskiössä on se varmasti todenmukainen ajatus,
että eläinoikeudet olivat oleellinen osa natsien
maailmankatsomusta, eivät sivupolku, joka voidaan
unohtaa keskusteltaessa eläinoikeusliikkeen historiasta
tai Hitlerin Saksasta.
Artikkelista
saattaa kuitenkin jäädä lukijalle käteen
hieman päivittelevä vaikutelma: siis, että
natsitkin ovat voineet olla oikein edistyksellisiä,
ohhoh, tai, että eläinaktivistit ovat siis natseja,
huh. Nähdäkseni tällaiset ongelmat ovat
näennäisiä ja liittyvät vääriin
käsityksiimme natseista, jotka kahvipöytäkeskusteluissa
ovat jo kauan sitten muuttuneet pahan arkkityyppisiksi
edustajiksi vailla inhimillisiä ominaisuuksia, idealistisista
pyrkimyksistä puhumattakaan.
Kuitenkin
juuri natsien idealistisuus yhdistää heitä
vaikkapa eläinaktivisteihin ja muihinkin aikamme
maailmanparantajiin. Eläinoikeusliike taas muistuttaa
meitä siitä, että oma yhteiskuntamme syyllistyy
sekin samantyyppisiin rikoksiin, joita on tapana kauhistella
natsien yhteydessä.
Eläinoikeuskysymyksen
ja natsismin välisiä analogioita on siis kaikki
syyt pohtia esseistisen ajattelun keinoin. Tämä
tarkoitus on seuraavilla huomioilla, joiden innoittajana
Aikion kirjoitus on toiminut.
Natsijohtajien
oletettu psykologinen pimeys ja eläinrakkaus
Tiedämme,
että Saksan natsivalta johti henkiseen ja aineelliseen
katastrofiin, sotaan ja joukkomurhiin. Siksi ajattelemme
natseja mielellämme pahoina ihmisinä. Aivan
erityisesti tämä rooli on varattu natsijohtajille,
joiden psykologisesta pimeydestä on kirjoitettu tonnikaupalla
oppineita analyyseja ja esseitä. Myös Aikio
viittaa artikkelissaan Peter Englundin tulkintaan, jonka
mukaan natsijohtajien ihmisviha ja eläinrakkaus olivat
saman kolikon kaksi puolta. Hän kuvaa käsitystä
"psykologisesti onnahtavaksi", mutta toteaa,
että "siinä voi olla perää".
Epäilyihin
moisen selityksen sattuvuudesta on tietysti kaikki syyt
yhtyä. Johtavien natsien tulkinta ihmisvihaisiksi
mielipuoliksi on aika epäuskottavaa kun tiedetään,
että miljoonat aikalaiset päinvastoin kokivat
heidän edustavan vastuuta ja rakkautta Saksan kansaa
kohtaan. Monien johtavien natsien positiivisista inhimillisistä
piirteistä on myös lukuisia aikalaistodistuksia,
kun taas heidän oletettuun demonisuuteensa liittyvät
muistelukset näyttävät usein olevan apokryfisia
tai jälkiviisauden sävyttämiä.
Helsingin
kaupunginteatterissa esitetään parhaillaan David
Edgarin näytelmää, jossa Saksan varusteluministeri
Albert Speer kuvataan sympaattisena ja älykkäänä,
oman kunnianhimonsa uhriksi ajautuvana miehenä. 'Hyvän
natsin' maineessa olevan Speerin psykopatologian märehtiminen
muodostaakin jo oikeastaan oman kirjallisen tyylilajinsa
(edustajinaan Edgarin ja Speerin itsensä lisäksi
mm. Gitta Sereny ja Yrsa Stenius), mutta
muistakin johtavista natseista löytää etsimättä
puolueettomia ja positiivisia aikalaiskommentteja.
Esimerkiksi
paholaismaisimpana natsijohtajana yleisesti pidetty Heinrich
Himmler näyttää elämänkertojensa
valossa olleen paitsi eläinystävä, myös
mukava seuramies, joka muisti aina ostaa lahjoja vieraidensa
lapsille. Folke Bernadotte, joka oli tietoinen
keskitysleirien tapahtumista ja odotti Himmlerin tavatessaan
kohtaavansa ihmishirviön, kuvaa kiltin kansakoulunopettajan
oloista miestä, joka liikuttui kyyneliin asti saatuaan
lahjaksi riimukirjoituksia käsitelleen teoksen. SS-johtajan
säilyneet nuoruudenpäiväkirjat sisältävät
nekin todisteita mielenlaadusta, jonka olettaisi sopivan
huonosti historian kuuluisimmalle massamurhaajalle, kuten
vaikkapa seuraava kappale:
"Kävin
vierailulla rouva Kernburgerin luona. Sääli
tuota vanhaa naista. Hänen luonaan vallitsee
todellinen kurjuus. Hän on melkein liian heikko
nälästä ja nääntymyksestä
voidakseen kävellä. Ihmiset ovat niin
kovia ja säälimättömiä
häntä kohtaan. Tein hänelle pullia
ja pikku kakun, jonka jätin pöydälle,
ilman että huomautin siitä hänelle."
Moiset
rivit eivät ole fanaattisen tappajatyypin kirjoittamia.
Ne on kirjoittanut herkkä ihminen, jolla oli monia
tavallisesti rakastettavina pidettyjä luonteenpiirteitä.
Samasta herkkyydestä todistanee Himmlerin voimakas
metsästyksen vastainen mielipide, johon Aikiokin
viittaa.
Natsien
rikosten selittäminen heidän oletetun epäterveen
psyykensä avulla onkin omiaan palvelemaan lähinnä
ns. kunnon ihmisten sielullista integriteettiä. Jos
natsit olivat hulluja, niin silloin minä - Jumalan
kiitos - en voisi olla natsi. Mutta tämä on
typerä lähtökohta, sillä tosiasiat
viittaavat siihen, että natsit eivät olleet
hulluja. Ja kun he eivät kerran olleet, ei siinä
liene mitään selitettävää, että
he pitivät myös eläimistä. Useimmat
pitävät, ja natsit pitivät ihmisistäkin.
Normaalius
ja väkivalta - keskitysleiri ja teurastamo
Natsien
hirmutekoja johtaneilla oli siis (enimmäkseen) terve
psyyke, mutta sairas maailmankatsomus. Natsifilosofian
mukaan huonon rodullisen aineksen poistaminen oli elämän
itsensä palvelemista, moraalista ja ylevää,
jos kohta inhimillisesti tuskallista.
Esimerkiksi
juutalaisten tuhoaminen ei siihen osallistuneiden vakaumuksellisten
natsien näkökulmasta ollut mikään
nautinnollinen tappamisen bakkanaali, vaan epämiellyttävää
kuin likaisen vessanpytyn peseminen. Se oli järjen
voitto tunteesta, uhrautumista paremman huomisen hyväksi.
Tästä todistaa groteskilla tavalla Auschwitzin
komendantin Rudolf Hössin muistelmateos, jossa
miljoonien kaasuttaminen nähdään tosin
julmana ja vastenmielisenä, mutta aivan välttämättömänä
- tekona, josta tultaisiin vielä olemaan kiitollisia!
Kuinka
epänormaali ihminen sitten oikein tarvitaan tuottamaan
noin brutaali ajatus? Useimmilla ihmisillä toki lienee
kyky ainakin väliaikaisesti esineellistää
toiset tuntevat olennot. Tämä ilmenee muissakin
yhteiskunnissa kuin Hitlerin Saksassa.
Kaikissa
maissa julistetaan sodan aikana tavallisesti arvossapidetyt
inhmimilliset piirteet tuomittavaksi pelkuruudeksi, mutta
rajatilainen tappajan persoonallisuus dekoroidaan mitalein.
Ja sama moraalin suhteellistamisen, ehdollistamisen ja
rajoittamisen kyky ilmenee siinäkin, miten eri tavoin
olemme tottuneet suhtautumaan vaikkapa lemmikkinä
pidettävään koiraan ja biologisesti lähes
identtiseen turkistarhakettuun. Kuten tunnettua, jos pitää
koiraa vankeudessa pienessä teräsverkkohäkissä
saa syytteen eläinrääkkäyksestä,
mutta jos pitää kymmentä tuhatta kettua
samanlaisissa oloissa ja lopettaa ne sitten kaasulla ja
sähköiskuilla, harjoittaa laillista elinkeinoa.
Kotieläinten
asema koki 1900-luvulla historiallisesti ainutlaatuisen
nopean muutoksen yksilöllisestä huolenpidosta
esineellistävään ja päämäärärationaaliseen
kohteluun. Kun 1900-luvun alussa kaikilla Euroopan lehmillä
oli nimi, sen lopussa suurimmalla osalla oli enää
vain numero. Kun 1900-luvun alussa kaikki Suomen kanat
elivät vuosia lajityypillistä elämää,
sen lopussa tapettiin joka vuosi lähes kuusikymmentä
miljoonaa noin kuukauden ikäistä kanaa, joita
myytiin puolen tunnin keskipalkan kappalehintaan. Ja niin
edelleen.
Nykypäivän
eläinoikeusliike asettaakin meidät aika lailla
samanlaisten kysymysten eteen kuin natsismi. Auschwitzin
keskitysleiri ja tehokas lihan tai turkisten tuotantoyksikkö
ovat hyvin samanlaisia laitoksia. Molemmat suorittavat
tappamistehtävää rationalisoiduin keinoin
ja aikaisemmille sukupolville käsittämättömässä
mittakaavassa. Molemmissa tappamisen tehdasmaisuus palvelee
paitsi kapasiteetin lisäämisen ja kustannusten
vähentämisen, myös väkivallan todellisuuden
etäännyttämisen tehtävässä.
Molemmissa toimitaan tuntevia olentoja kohtaan tavalla,
joka ei ole mahdollinen "normaaleissa" yhteyksissä.
Ja molemmat toimivat oletetun hyödyn ja välttämättömyyden
nimissä.
Heinrich
Himmler koki juutalaisten tuhoamisen lähes ylivoimaiseksi
tehtäväksi. Hän sai voimakkaita psykosomaattisia
pahoinvointikohtauksia todistettuaan joukkomurhaa kaasukammiossa,
mutta koki myös ylpeyttä suorittaessaan "historiallisen
velvollisuutensa" loppuun asti. Kun ajattelen vastentahtoista
ja velvollisuudentuntoista tapaa, jolla hän hoiti
juutalaisten kaasuttamista, muistan taannoisen tv-dokumentin
sikafarmariksi opiskelleesta nuoresta miehestä. Tämä
leikki hymyssä suin hoitamiensa possujen kanssa ja
kuvaili vastenmielisyyden tunteitaan joutuessaan teurastamaan
ne, mutta samalla voivotteli, miten "jonkunhan se
on pakko tehdä."
Pehmeä
tieto ja kova väkivalta
Monet
psykologit korostavat, että pikemminkin kuin pahaa
tahtoa, väkivalta edellyttää pehmeän
"tiedon" ja integroidun maailmankuvan valtaa
ihmiseen. Tämä käy havainnollisesti ilmi
klassisesta kokeesta, jossa suurin osa ihmisistä
on valmiita antamaan valtavia sähköshokkeja
valittavalle, huutavalle ja lopulta tajuttomaksi käyvälle
ihmiselle, kun luotettavan oloinen, "tiedettä"
edustava kokeen johtaja käskee.
Myös
Himmler tiesi, että juutalaiset tulee tappaa,
jotta rouva Kernburgerin kaltaiset kurjissa oloissa elävät
ihmiset alkaisivat voimaan paremmin. Radikaali eläinaktivisti
tietää, että turkistarhaaja on vastuussa
joukkomurhista ja siksi häntä on oikeus kiusata
mielisairaalaan asti. Ja mekin kaikki tiedämme, miten
eläinten kurja kohtelu on mukamas suorastaan välttämätöntä,
jotta saisimme ruokaa ja päällepantavaa.
Ihminen
on taipuvainen toimimaan siten kuin parhaan tiedon valossa
uskoo olevan parasta ja monasti hän todella erehtyy.
Pidämme keskiajan noitavainoja järjettömänä
väkivaltana, mutta aikalaisille kyseessä oli
vakavasti perusteltu yhteiskunnan suojeleminen. Pidämme
orjakauppaa sairaana ilmiönä, mutta sen mahdollistivat
tieteellisiksi koetut käsitykset, joiden mukaan "musta
rotu" ei tunne edes kipua. Kauhistelemme brutaaleja
tapoja, joilla naisia on vuosisatojen ajan alistettu,
mutta parhaat asiantuntijat pitivät vuosisatojen
ajan mahdottomana, että naisella voisi olla sielu.
Pidämme natsien rotukäsityksiä painajaismaisina
ja unohdamme, että ne olivat satoja vuosia pitkän
tutkimustradition pohjalta syntynyt poliittinen toimenpideohjelma.
Myös
eläinten tehdasmaisia kidutuslaitoksia pidetään
nykyään yleisesti jotenkin luonnollisena tapana
tuottaa ruokaa. Emme halua ymmärtää, että
ne ovat uusi ja ohimenevä ilmiö ihmiskunnan
historiassa. Sadan vuoden päästä niitä
kauhistellaan todennäköisesti yhtä paljon
kuin nyt kauhistellaan noitavainoja, orjakauppaa, naiskauppaa
ja natseja.
Natsien
ja eläinoikeusliikkeen idealismi
Jokaisen
sukupolven hellimä tieto on pian osoitettu virheelliseksi.
Ja kaikkina aikoina jonkinmoinen määrä
poikkeusyksilöitä pitääkin hieman
kiusallista melua siitä, miten normaaliksi koettu
on itse asiassa pelkkää väkivaltaa ja murhaa.
Sellainen ihminen oli kaksikymmentä-kolmekymmentäluvun
taitteen natsiaktiivi, joka tiesi yhteiskunnan olevan
kulkemassa kohti itsemurhaa salliessaan "kansainvälisten
finanssijuutalaisten" myyräntyön, mutta
sellainen henkilö on myös nykyajan eläinaktiivi,
joka tietää yhteiskunnan suosivan murhaa, koska
kaupassa myydään nakkeja.
Herkkyys
kärsimykselle ja usein lisäksi omakohtaisesti
koettu vääryys on yhteiskunnallisen radikalismin
käyttövoima. Se houkuttelee ihmisiä, joilla
on tietynlaiset psyykkiset valmiudet ja toimii yhteiskunnallisen
muutoksen tienraivaajana. Radikalismiin kuuluu myös
selkeä viholliskuva, jota tukee myytti "pahoista
ihmisistä". He voivat olla juutalaisisia, kommunisteja,
porvareja, kapitalisteja tai turkistarhaajia, mutta radikalismin
maailmanselitys on silti aina sama: kun pahat ihmiset
on raivattu pois, koittaa onnen aika. Myös aivan
keskiluokkaiset, pulleat ja latteat kansalaiset tuntevat
myytin pahoista ihmisistä, mutta he liittävät
sen säännönmukaisesti kaukaisiin aikoihin
ja paikkoihin tai marginaalisiin ihmisryhmiin: arabimaihin,
Venäjälle, natsi-Saksaan tai kettutyttöihin.
Nykyajan
aktivistien ja natsien psykologisten motivaatioiden rinnastaminen
viittaa siihen, että radikalismin ihmiskuva on syvästi
virheellinen. Banaali tosiasia on, että pahaa tekevät
pääasiassa hyvät ihmiset hyvässä
tarkoituksessa, rationaaliseksi ja moraaliseksi koetun
maailmankuvan ohjaamina. Tällainen käsitys on
keskeinen myös reformoidussa kristillisessä
teologiassa ja syvyyspsykologisessa ihmiskuvassa, joista
edellinen korostaa ihmisen moraalitajun erehtyvyyttä
ja kvalitatiivista eroa hyvän ja pahan näkevään
Jumalaan, jälkimmäinen taas tarkastelee yleviäkin
kulttuurin saavutuksia muutamien yksinkertaisten ja "alhaisten"
biologisten viettien toteuttamisen sivutuotteina.
Sekä
kristinusko, että psykoanalyysi näkevät
ihmisen varsin pitkälle eläimen kaltaisena.
Niiden mukaan ihminen ei kovin helposti kykene muuttamaan
destruktiivista käyttäytymistään.
Natsien (ja myös kommunistien) edistys- ja taisteluhenkinen
maailmankuva vierastikin hyvästä syystä
molempia. Idealismille ominainen katteeton luottamus ihmiseen
selittää osaltaan niin natsien kuin nykypäivän
aktivistien viehtymystä buddhalaisuuteen, jonka käsitys
ihmisestä on juutalais-kristillistä uskonnollista
traditiota optimistisempi.
Natsismin
ajankohtaisuus
Kun
alamme ymmärtää natsien pahuuden arkipäiväisyyttä,
voimme lähestyä heidän eläinoikeuskäsitystäänkin
terveemmallä tavalla. Kuten mikä hyvänsä
maailmankatsomus, natsi-ideologia oli lähtökohdiltaan
epäyhtenäinen ja sisälsi sekä ilmeisen
oikeita, että vääriä käsityksiä.
Natsit olivat radikaaleja maailmanparantajatyyppejä,
jotka panivat toimeen kaikenlaisia radikaaleja uudistuksia,
parempia ja huonompia, vaikka vain jälkimmäisistä
on sopivaa muistuttaa.
Kuvamme
natseista on jo kauan sitten irronnut historiallisesta
todellisuudesta ja muuttunut pahan mytologiaksi. Arkipäiväisessä
historiankäsityksessä natsismilla on sama paikka
kuin Mordorilla J.R.R. Tolkienin Keskimaassa, jossa
hyvyys ja pahuus ovat ihmisten ja paikkojen ominaisuuksia.
Harvat suostuvat näkemään natsien normaaliutta
ja inhimillisyyttä tai natsien väkivallan suhteellisuutta
väkivallan täyttämässä ihmishistoriassa.
Vielä vaikeampaa on sulattaa ajatusta natseista myös
edistyksellisinä.
Asia
on sitä kiusallisempi, kun näyttää,
että tabuksi julistetun natsismin ideologiset lähtökohdat
ovat tällä hetkellä paljon ajankohtaisempia
kuin "sallitun" vasemmistolaisen radikalismin.
Kun jälkimmäinen juontaa juurensa valistuksen
ja industrialismin ajan ihmis- ja edistysuskosta, korosti
edellinen ihmisen ja eläimen samankaltaisuutta, kulttuurin
kontinuatiivisuutta suhteessa "luontoon" ja
resursien niukkuutta ihmiskunnan tulevaisuuden kohtalonkysymyksenä.
Kaikki nämä ovat varsin ajankohtaisia teemoja
ympäristöfilosofisissa keskusteluissa. Sen sijaan
ihmisusko ja edistys lienevät Auschwitzin ja Hiroshiman
jälkeen hieman passé.
Natsi-ideologien
tarjoama utopia vehreästä ja maalaismaisesta,
nykyistä pienemmän ihmismäärän
kansoittamasta maailmasta ilman likaisia suurkaupunkeja
tuntuu - rotukäsityksistä puhdistettuna - olevan
identtinen nykyajan ympäristöliikkeen utopioiden
kanssa. Ainakin se on houkuttelevampi kuin saman aikakauden
kommunistien industrialistinen ja urbaani utopia. Myös
natsien käsitys eri kulttuuripiirien fundamentaaleista
eroista tuntuu sopivan globalisaation ongelmista keskustelevalle
2000-luvulle paremmin kuin vasemmistolaisten radikaalien
perinteinen usko samojen yhteiskunnallisten ongelmien
ratkaisumallien oikeutukseen kaikkialla maailmassa.
Natsien
maailmankatsomuksen hirvittävyys ja taantumuksellisuus
ei siis ole aivan koko totuus. Heidän maailmankatsomuksensa
oli myös älyllisesti kiehtova, koherentti ja
emotionaalisesti houkutteleva. Juuri siksi se houkutteli
suuria ihmismassoja ja myös älymystöä.
Natsien
kanssa yhtenevistä aatteellisista lähtökohdista
on luotu myös salonkikelpoista yhteiskunnallista
ajattelua. "Elämän kunnioittamisen"
filosofian luoja Albert Schweitzer, joka halusi
tuoda kasvit ja eläimet moraalisen käyttäytymisen
objekteiksi toisten ihmisten rinnalle, imi hänkin
älyllisiä vaikutteita samasta henkisestä
maaperästä kuin natsi-ideologit. Myös natseja
avoimesti ihaileva Pentti Linkola on korostanut
ajatustensa yhteneväisyyttä Nobelin rauhanpalkinnolla
palkittuun Schweitzeriin.
Post
scriptum: natseja oomme kaikki
Nykyään
tuotantoeläinten ja kansallissosialistien nimitykset
ovat haukkumasanoina käytössä rinnakkain.
Tällä viitataan siihen miten kummatkin ovat
mukamas jotain ihan muuta kuin me itse: natseja, sikoja,
natsisikoja! Totuus on valitettavasti aivan toisenlainen.
Me olemme eläimiä, ja samankaltaisia kuin natsit:
parhaan tiedon varassa toimivia, koherenttiin maailmankatsomukseen
pyrkiviä, hyvää (ja joskus pahaakin) tahtovia,
mutta ennen kaikkea erehtyväisiä.
Ihmisen
ja eläimen samaistamisen ajatuksesta käsin ovat
monet, kuten Peter Singer ja Tom Regan,
halunneet vaatia "oikeutta" eläimille.
Jos kuitenkin suostumme samaistumaan alistettujen eläinten
lisäksi myös alistajaan, kuten natseihin, alkaa
tämä vaatimus tuntua varsin julmalta. Olemmeko
me - ihmiset ja eläimet - muka niin viisaita, että
kykenemme luomaan itsellemme hyvän elämän,
jos meillä on oikeuksia ja vapauksia? Vai erehdymmekö,
kuten edelliset sukupolvet, tai sellaiset eläimet,
jotka viettiensä varassa syöksyvät turhaan
kuolemaan?
Kun
tyhmät ja vajavaiset ovat tehneet paljon pahaa, ei
oikeudenmukaisuus olekaan sitä, mitä tulee vaatia.
Niin keskitysleirillä kuin teurastamossa rikokset
ovat niin hirvittäviä, ja rikolliset niin viattomia,
että oikeudenmukaisuuden sijaan piikkilangan molemmilla
puolilla tarvitaan armoa. Armoa eläimille ja armoa
natseille. Ei oikeutta kenellekään, sillä
maailma ei kestä oikeudenmukaista tuomiota.
|